lørdag den 11. juni 2011

Undskyld mig, men kender vi hinanden?


Ovre hos Fuhrmann har der været en lystig debat omkring kunders opførsel overfor ekspedienter. Vi er ligesom delt i to, hvor den ene part synes, det er respektløst at tale i mobil, mens man betaler sine indkøb. Den anden gruppe har det jo så omvendt, og den gruppe er jeg i.
Klart skal vi have respekt for hinanden, og der er ingen former for arbejde der er hævet over andre. (Nej heller ikke Marys job) Men det kan ikke sætte mit pis i kog, at en kunde taler i mobiltlf mens den hurtige udveksling af penge sker. Og hvis det var så irriterende for ekspedienterne, så var det da passende med et skilt på døren præcis som der er med rulleskøjter og cigaretter.
lånt her

Naturligvis skal vi alle tale ordentligt til hinanden. Og nu når jeg skriver om at tale ordentligt, så bliver jeg såååååå provokeret, når ekspedienter ønsker mig en god god/fortsat god dag! 


Undskyld mig, men fortsat? Hvad ved de om min dag har været god?  Jeg kan ikke tage det, for det er jo klart noget indlært marketingsfis, så kunderne føler sig set, genkendt og anerkendt. Men helt ærligt, på mig er det fuldstændig omvendt! En kasseekspedient, der nærmest ikke når at kigge op, og ren rutinemæssigt ønsker en god dag, hvor det ikke kommer fra hjertet, det er i min verden pisse irriterende. Og hvordan jeg ved, at det er rutinemæssigt? For det første fordi jeg indimellem svarer; tre liter mælk, i stedet for tak i lige måde, og de svarer tak. Og fordi jeg selv har siddet bag kassebåndet. Det er tillært og det er en del af jobbet.

Jeg reagerer også når sælgere i telefonen ringer og kalder mig for Anne. Hvis de kaldte mig for Mads ville det være ok, men at det er et salgstrick at få os til at lyde som bekendte, det kan jeg slet ikke have, og det siger jeg til dem. For det kan jo være, at det de ringer om faktisk er interessant.

Og dette er ikke en hetz mod sælgere, kassedamer/mænd eller andre. Det er et oprigtigt irritationsmoment, at høflighed i dagens Danmark er = klicheagtige fraser!
Ellers tak.
Så hellere sige som Frode fra Frode og alle de andre rødder, da han øver sig foran spejlet i at give banden fra kælderen tørt på:
Farvel og kom dårligt hjem!

9 kommentarer:

  1. Ej.. Helt ærligt nej.. Nu er jeg bare slet ikke enig med dig. Syntes det er noget vås og meget overdrevet at ekspedienter ønsker folk "forsat god dag".... Nej - de ved ikke om din dag har været god! OG helt ærlig, det er da sagen uvedkommen.. Det er nemlig almindelig høflighed.. Hvad er folk så bange for at sige " goddag osv." Hold op hvor er vi bare nogle forkælede individer der tager alt til os hvis vi ikke lige kan sætte os ind i vores hverdag! Seriøst! Fortsat god nat!!!!! :)

    SvarSlet
  2. Sorry.. Var lidt træt da jeg skrev kommentaren- men håber du kan se helheden og ikke de små huller hvor nogle ord er gået tabt ;)

    SvarSlet
  3. Hmmmm.....er det så også ok at ekspedienten taler i telefon? ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg var godt klar over, at jeg ville provokere nogle ved at skrive sådan.
    Når jeg handler, så får jeg normalt en lille chitchat med kassedamen. Så jeg er ikke uhøflig. Men jeg synes virkelig ikke, det er høfligt at ønske en god dag, når det ikke kommer oprigtigt. Altså nogle gange kommer det jo bare frem som når man river en spilledåse i halen.
    Jeg tror, det, jeg reagerer på, er, at det i min verden virker falskt, og jeg har oplevet så meget falskhed, så jeg brækker mig nærmest over ordet.
    Og anonym jeg synes ikke det handler om forkælelse. Jeg har selv arbejdet i Føtex og i den tid, kom det nemlig frem, at vi skulle ønske kunderne en god dag. Men jeg synes det er meget mere høfligt og oprigtigt at sige en lille kvik kommentar i stedet. Mange gange har man jo ikke en gang øjenkontakt, når der ønskes en god dag.
    @June i min verden er der stor forskel på, om man er foran eller bag kassen. Jeg går ind i en butik for at købe en vare. Ekspedienten er der for at betjene mig. For at han skal kunne få løn, skal butikken tjene penge. For at jeg skal have råd til at købe ind i den butik, er jeg nødt til at tale i tlf. med en kunde, så jeg kan tjene penge. Det er jo ligesom fødekæden...
    Og igen handler det ikke om arrogance, men om rummelighed. :) (og jeg er rummelig!)

    SvarSlet
  5. Jeg elsker når jeg kan høre på kassedamen at hun mener det. Og jeg elsker når hun ikke regner med at få et oprigtigt , Tak i lige måde tilbage. Men det er også fordi jeg rent faktisk ser på hende imens jeg siger det.

    Jeg har det sådan at jeg fortjener ikke mere, bare fordi jeg er kunden. Egentlig vil jeg sige at det er lidt det samme som sex. Der er sgu da ikke nogen der gider at købe/sælge en vare hos en der ikke er der. En oplevelse er som man selv oplever den. Jeg elsker jo når man er i ægte dialog og det ikke bare er fake.

    SvarSlet
  6. Jeg synes også det alm høflighed at sige: kan du have en god dag!! -om man mener det eller ej. Plus hvis jeg taler med en jeg måske skal købe noget af, eller ja ikke kender... så tiltaler jeg dem også ved deres navn, fordi jeg synes det er høfligt. Men ja, der er vi jo som mennesker meget forskellige.-og vi har jo lov at have hver vores mening. ;-D

    SvarSlet
  7. Åha.. Er bare slet slet ikke enig - og det er også helt okay med mig at du har din mening.. For mig er de små "banale" god-dags udvekslinger givende.. Hvis du ikke mener det er oprigtigt, så kig dem i øjenene og SMIL imens du siger "TAK - og i liiiige måde".. Så har man da ihvertfald reddet dem ud af deres vane-døs.. De responderer vel bare tilbage på det de får fra deres kunder = vel ingenting? Vi bærer også ansvar.. Tænk hvis de bare sad og muggede bag kassen, ville du så ha en fortsat god dag? Jeg tror ikke man skal lægge så forfærdelig megen dybere mening i ordet FORSAT Det er vel som det menes, fra en god tanke og ikke spekulativ-over-psykoanalytisk manipulation? Jeg ser det som en sød gestus, og det er hvad de får tilbage fra mig..

    SvarSlet
  8. Hahaha, fedt indlæg, Onkel Anne.

    Jeg forstår præcis hvad du mener! :O)

    SvarSlet
  9. Jeg er enig.. Men dog har jeg et andet piskog også, når kassedamer(piger) ikke siger hej.. Det kan godt være jeg er kommet til kassen og gerne vil ud, men derfor kan man godt lige sige hej, og vise lidt venlighed.. Derfor har jeg flere gange (provokerende... sorry) sagt hej ret højt, så de ikke kan undgå at sige det igen.. :)

    SvarSlet

Kom med din holdning, ros, ris eller andet der passer som hånd i handske. Jeg ved du har den på dig :)

Kig hvis du er modig!