torsdag den 23. juni 2011

Brun, sort, hvid eller farvepalet?

Jeg er til farver, morsomheder og interessante ord. Og hvorfor fortæller jeg så det?
Jo det gør jeg såmen, fordi der lige nu er en hetz mod bloggere, der har mange læsere og som beskyldes for ikke at være ægte. Hvordan ægte defineres? Tjah i hvert fald ikke som jeg normalt tænker på ægthed. Det tyder på, at definitionen er, bloggere der krænger deres indre og ydre ud.
Diskussionerne foregår blandt andet hos Uden Relevans.

Jeg bliver faktisk lidt trist over, at verden ikke er mere rummelig, for et eller andet sted er alle bloggere vel ægte? Det er bare forskelligt, hvad vi vælger at skrive om! Og jeg tænker faktisk også på, om forfattere dermed også er uærlige, hvis de skriver en roman i stedet for en selvbiografi? For er det kun Virkelighedens Verden bøger, der er ægte? Og hvordan er det lige, at vi kan kontrollere denne ægthed både hos selvbiografier og Virkelighedens Verden bøger? IMO er de faktisk ret kedelige, når der ikke er fis, gas og farver i.



Humor
De to damer, der bliver henvist til er Maren Uthaug og Annamette Fuhrmann. De har begge udgivet bøger, og har haft succes med det. For de er nemlig pisse gode til at skrive, formulere sig og lege med ordene. Og det er ikke alle, der kan det og heller ikke alle, der åbenbart kan sætte pris på det.
Jeg inddeler ikke bloggere i ægte og uægte. Det interesserer mig ikke. Jeg læser da de blogs, hvor jeg får noget. Altså hos de to ovennævnte ladies får jeg mavekramper af grin og ind imellem ondt i tæerne af at krumme dem. Men det er sgu da bedre end ikke at blive rørt af indlæggene.

Krea
Ud over humoristiske blogs, så elsker jeg også at læse kreative blogs. Og de er i min verden da også ægte, for de viser det de kan, og det der rører dem. Tag bare Rappedikke, Lis, bare Wunderbar, Karen Klarbæk, Prikke Langstrømpe, Rikke med Karlas Forbindelse, de er i min optik dygtige bloggere og det kan jo også ses på deres faste læsere! Jeg elsker at læse med hos dem, fordi de kan udfordre min kreative sans.

Personlige
De personlige blogs går også rent ind hos mig, fordi jeg kan genkende meget af mig selv hos dem. Tag bare Mette B, Trine hverdagsjunkie, Tulippas ti minutter for bare at nævne et par stykker. Blogs, der har et personligt indhold og er med til at nedbryde tabu omkring forskellige ting og sygdomme, de er i min verden enormt vigtige, og det er sådan en blog, jeg selv har og stiler efter! Og kun igennem ærlighed og ægthed kan sådanne blogs fungere. Men det gør ikke, at jeg er mere ærlig end nogle af de andre bloggere!

Og jeg sidder virkelig og tænker på, om det er sådan, at personlige blogs som jeg kalder dem er mere personlige end madblogs, kreablogs etc.? Det er de vel ikke som sådan, fordi der bag alle er en person gemt, som blogger om noget der interesserer dem. Altså dermed sagt, at Julia Hausfrau er lige så ægte som mig, selv om hun skriver om noget så "uægte" som cup cakes og jeg skriver om psykisk sårbarhed.
Lånt hos verdens bedste Stine

Jeg bliver træt helt ind i mine knogler og muskler at høre på, at andre brokker sig offentligt over andres succes. For det er sådan jeg ser det. Janteloven længe leve...

Og til alle jeg har nævnt i indlægget og til alle jeg ikke har nævnt. Lad os i kor synge Let me entertain you!

 I love you all.

29 kommentarer:

  1. Problemet med at man har en blog er at man har ytringsfrihed, og læsere, som læser hos andre også. Og så tager man noget nært når nogen man synes godt om blive rakket ned. Det gælder om at lære at sige pyt med hvad andre tænker. Det er jo ikke det, der er det vigtige, men derimod hvad man selv mener. I dag kunne jeg ikke lade være med at kommentere på bitterfissens indlæg, men normalt springer jeg let og elegant over det. Tak for henvisningerne som jeg vil undersøge nærmere.
    Godt indlæg.

    SvarSlet
  2. Sandt Kristine, men om der bliver revset nogle jeg kender eller ej, så vil jeg stadig tage tyren ved hornene og give mit besyv med. For jeg kan sgu lige fairness, rummelighed og skævhed, og det var der pludselig ikke plads til.

    SvarSlet
  3. Anne, skønt indlæg. Selvfølgelig som altid endda.

    Jeg er absolut enig med dig i hvad du skriver, ægtehed kan findes og forstås på dusinvis af forskellige blogge. Mad-, krea-, rosa-, modeblogge, dem alle. Uægtehed tilgengæld, hvad mon det er på en blog? En blog i sig selv begynder vel med tanker og udtryk fra en ægte personlighed? Havde en blog ellers været en blog? Og er det i grunden ikke det samme med al slags tekst, al slags sprog? Begynder det ikke også alt sammen ved en ægte persons indtastning? Og skriver mennesker ikke som regel om noget, der føles som ægte for dem, uanset hvad vi andre synes om indholdet, hvorfor ellers skrive overhovedet?

    Skøn besvarelse til det pågældende indlæg, jeg er vild med dine generelle holdninger.

    Også tusinder af tak, fordi du har valgt at nævne min blog sammen med de mange fantastiske bloggeres. Du er skøn. Og for mig selvfølgelig også ret så ægte ;).

    SvarSlet
  4. Ved du hvad, det var et rigtigt godt indlæg det her..!
    Jeg læste på en blog for en uges tid siden el sådan (en blog som jeg faktisk holder meget af at være omkring!) at vedkvar vekommende var ved at tabe bloggelysten i takt med at flere og flere blogs blev selvpromoverende og selvfede.. Og jeg tænkte bare... Hvordan kan det have indvirkning på DIN blog?? Hvem er det der er selvfede og selvpromoverende? er det ik det der er fedt at man selv bestemmer præcist hvad ens blog indeholder? Jeg har helt bestemte præmisser for hvad jeg lægger på min blog, og det skal andre ikke rykke ved.. for mig er det rigtigt fordi det er det jeg kan li og er go til, og fordi krea og foto er det der interesserer mig..
    Jeg har det også som dig, at jeg gerne læser mange forskellige slags blogs.. Dem uden billeder, men med skarp tekst, de som udleverer livet, så jeg kan følge med, de som viser mode osv osv.. Og fordi de laver noget andet end det jeg laver på min blog, gør det dem ikke mere el mindre interessante i min verden, og det gør dem bestemt heller ikke dårligere at de blogger på en anden måde og med andre ting end dem jeg har valgt..
    Jeg forstår det ikk helt.. Lad være at læse de blogs der ikke interesserer jer og læs dem der gør, og lad så ellers være med at have meninger om hvem der skal skrive hvad, hvordan og hvornår..! Og vi er alle sammen gode bloggere på hver vores måde og halleluja for det! Det er da det der gør bloglandet så spændende.
    Så tak for godt indlæg Anne.!

    SvarSlet
  5. Åh ja. Får helt lyst til fællessang. Men skal desværre ud og vaske hår.

    SvarSlet
  6. @Bethany lugter det af lort, fordi du har haft dit hoved helt oppe i røven min? :D

    SvarSlet
  7. Jeg vil gerne tilslutte mig fællessangen. Det er jo Sct. Hans.

    Det er da fantastisk, at der er så mange forskellige blogge, som afspejler afsendernes interesser, holdninger og værdier.

    Og hvor er det dejligt, at nogen gider rose andre offentligt. Roserne blegner altså bare lidt, når der i samme åndedrag kritiseres.

    SvarSlet
  8. Jeg stemmer helt i, især med Rakels kommentar. Kunne ikke have sagt det bedre selv!

    SvarSlet
  9. Fint indlæg!
    Synes Rakel også siger det som det er - lige i øjet..
    HER elsker jeg i hvert fald at være..:)
    Kh Anne

    SvarSlet
  10. Jeg mener det samme som Anne, Rikke-Louise og Rakel... ;)

    SvarSlet
  11. Love you back!! Argh hvor bliver jeg også træt og ked og lidt sur over at læse de indlæg og kommentarer. Synes det er tåbeligt det bliver skruet op på den måde og synes i den grad det stinker at definere ægthed udfra en blog. Av det gør lidt ondt.
    Men jeg elsker også at være her og jeg synes din ærlighed bærer hele bloggen.
    Kram til dig!

    SvarSlet
  12. jeg tror at det med at bedømme hvad der er ægte og uægte er en umulig opgave og jeg vil give jer ret i at der er en ægte person bag alle blogs.
    Jeg er selv forholdsvis ny her i blogland og jeg kan godt mærke at jeg endnu ikke helt har modet til at skrive lige så personlige indlæg som du gør og jeg får heller ikke lavet helt så meget kreativt som så mange andre. Min blog er bare en blog om lidt af hvert og store og små tanker men jeg føler da ikke at jeg er mere eller mindre ægte end nogen anden.
    Jeg mener heller ikke at man kan måle ægthed i hvor mange læsere man har, for hvis mange læsere betyder en uægte blog hvor er så grænsen for hvor mange en ægte blog kan have. Det kan jo heller ikke undgås at nogen lærer hinanden at kende og dette vil naturligvis afspejle sig både i indlæg og kommentere, men det betyder vel ikke at de bliver uægte af den grund.
    Jeg mener at vi da hver især har friheden til at skrive på den måde og om de emner som vi vil og så kan man jo bare lade være med at læse med på de blogs der ikke interesserer en. Jeg følger både blogs med mange og med få læsere. Jeg følger med der hvor jeg føler at jeg bliver rørt, bliver inspireret eller hvor der bare er et eller ander der fanger mig

    SvarSlet
  13. Det her er jo en børnehave!
    Du freekin godeste. Tænk at i gider. Modne kvinder der i den grad harcelerer hvis der kommer et indlæg der træder lidt ved siden af jeres definition af det gode indlæg.
    Stop nu med det pjat, rolig for fanden, og læs starten på hele den her misære. Manden stillede jo bare et spørgsmål.
    Åh, bliver bare så træt at jeres lille lukkede klub, hvor i sidder og bræger i kor over hvor dumme alle er.

    SvarSlet
  14. @anonym tak for dit indspark. Det er dejligt at blive bedømt af anonymister. Men om jeg tager dine holdninger til mig? Næppe, for jeg kan stå ved når jeg revser. Hvorfor mon du ikke kan det, siden du vælger anonymitet? Blot en tanke...

    SvarSlet
  15. Kære alle
    Tak for jeres kommentarer. Godt med en debat og forskellige observationer. Det er jo netop det, der gør verden så skøn. Rummelighed!

    SvarSlet
  16. Jeg har egentlig heller ingen forventning om noget som helst, jeg ved godt at mit sure opstød ikke påvirker nogen i nogen retning. Så det er jeg lidt ligeglad med.
    Kunne sgu bare ikke holde mere brægen om den sag ud, for det er blæst fuldstændig ud af proportioner.
    Stakkels mand, han har jo været uvidende om alle de regler der eksisterer i kvindelige relationer han har brudt.
    Kvinder er lidt pr. def. hårde ved kvinder, men kun til mændene siger noget. SÅ kommer de ud af starthullerne og hvæser.
    Og det er ved gud det i gør. I hvæser.

    Og nej, jeg er ikke en mand. Og ja, jeg er anonym. Og fred med det.

    SvarSlet
  17. @anonym
    Det her er ikke kun omhandlende UR eller bitterfissen. Det er faktisk omhandlende den røre der kan være i en andedam. Og hvordan kan du gå imod, at vi opfordrer til rummelighed? medmenneskelighed? stolthed over hinanden? opbakning?
    Ja jeg forstår det ikke!

    SvarSlet
  18. Din indledning på forrige indlæg, måden hvorpå superheltemor (eller hvad hun nu kalder sig)´s måde at korrekse UR´s udtalelse om Maren, den generelle røre i den lille andedam. Harmen over ægthed eller fakehed.
    Jeg er bestemt fortaler for rummelighed, medmenneskelighed, opbakning og stolthed overfor hinanden. Syntes bare ikke det er det der springer én i øjnene i denne omgang.

    Og tror det er os anonymisters (er det overhovedet et ord?!)opgave engang imellem lige at råbe noget røv udover blogland, for ellers render det af med jer.
    Rolig nu da.

    SvarSlet
  19. @anonym fair nok, du har jo lov til at ytre din holdning. Men jeg mener ikke, at nogen har opgaven for at få andre til at falde ned. Hvor er det sørgeligt, hvis det er sådan. Det må vi være istand til selv som individuelle voksne. Og hvis ikke er det vel vores egen sag? ;)
    Og anonymisters er et ord jeg fandt på. Så det er fake, men sandt for mig fordi jeg elsker at lege med ord :)

    SvarSlet
  20. Åh, Onkel Anne. Nogen gange bliver jeg altså træt i ansigtshuden...men fair nok.

    God weekend sveske.

    SvarSlet
  21. @anonym prøv med botox det plejer at virke på de falske krukker ;)

    SvarSlet
  22. Knap så rummelige alligevel.

    SvarSlet
  23. Kære Anne
    Tak for et rigtig godt indlæg som altid- Rakel har skrevet en rigtig fin kommentar - som jeg bakker 100% op!

    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
  24. Det kommer helt bag på mig at der er sådan en debat i gang. Tænk at man kan beskyldes for at være uægte bare fordi man har mange læsere.
    Tak Anne, for at sætte ord på lige nøjagtigt det jeg tænker!
    Her skal være plads til alle. Man bestemmer jo sådan set selv om man vil læse med eller ej.

    SvarSlet
  25. Nu må jeg altså også kommenterer...

    Rummelighed, råbes der...Javel så. Men hvor er rummeligheden for én enkelt mands mening?

    Skal vi ikke OGSÅ kunne rumme, at nogen råber RØV, uden straks at beskylde vedkommende for at Jante den?

    Ægte eller ej.....det er et spørgsmål om definering. Og vi definerer/ser/tolker forskelligt.

    Selv er jeg ikke med på U.R´s vogn når det kommer til netop dét. Men det er en af grundene til, at jeg kan lide at læse med hos ham - som hos så mange andre. Det er da fedt, at blive provokeret, udfordret og UNDERHOLDT.

    Nåhmen, kort sagt. Jeg er egentlig ikke uenig, men synes som Anonym, at der blæst noget ud af proportioner. Kan ikke forstå, at et enkelt indlæg - der trods alt ikke drejer sig om sprængfarlige emner - (Skulle man tro) kan få SÅ mange bloggere op at køre....

    SvarSlet
  26. @June for mig handler det ikke udelukkende om UR's indlæg. Det handler om en holdning som jeg har mødt andre steder end hos ham. Vi er enige i at han underholder og jeg har ham også som en af de blogs jeg læser. Jeg henviser til ham og bitterfissen, fordi det er de indlæg jeg senest har læst.
    Jeg rummer gerne når nogen hvisker eller råber RØV! Jeg rummer gerne andres holdninger og meninger, men jeg rummer ikke når der er tale om diskussion omkring ægte og uægte bloggere. Så sort/hvid er min verden i hvert fald ikke :) Og det er faktisk det jeg skriver om i mit indlæg.

    SvarSlet
  27. Hej Anne,

    Jeg er med på, at det ikke kun drejer sig om U.R´s indlæg ;-)

    Men igen....ægte kontra uægte er et spørgsmål om, hvad vi hver især ligger i ordene. OG hele "krigen", (Som det åbenbart er udråbt til i blogland) er opstået af dette ene indlæg. Eller?

    Jeg undrer mig bare over, at du kalder det en hetz....altså, come on! Ordet hetz kan vel kun bruges, når FLERE fryser/dømmer andre ude? Som I når 664538237 bloggere går amok over enkelte ord i en enkelt mands indlæg ;-)

    Hvorfor ikke bare konstatere, at hér er vores definitioner forskellige. Og gøre opmærksom på det i selve indlægget. Case closed.

    Hvis det drejer sig om flere indlæg, end bare de to som du nævner, hvorfor så ikke linke til dem også? Jeg spørger simpelthen fordi jeg er nysgerrig. Fordi jeg ikke har spottet lign. indlæg.

    SvarSlet
  28. HEY!!! It's a free country!

    Jeg har min frie vilje - so have we all (her til lands , anyway): altså kan jeg selv frit vælge, hvad jeg vil læse og følge med i. I do not get it -altså!

    Vi har alle vores sandhed (og vores projektioner). Heldigvis rummer jeg fint at andre har succes - det giver mig et løft snarere end dyk!

    JEG synes blogs, hvor jeg kan MÆRKE personen bag er interessante. Men jeg følger også 'fag-blogs'. Og jeg bliver nærmest fornærmet ved indikationen, at jeg ikke selv bør/kan vælge, hvor jeg lægger min læse-tid & lyst. I'm all grown up - og jeg ka'-godt-selv! Stampe-stampe!

    Jeg har nyligt lavet min Anti Jante Lov til en køleskabsmagnet og har sendt ud til mine følgere, som ønskede en reminder til hverdagen. Jo flere vi er om at værne om den frie vilje og anti-janteloven - jo bedre!

    Vil vi fred her til lands? Det-tror-jeg-nok-vi-vil ;-)

    TAK for debatten!

    Mange smil
    Dorte

    SvarSlet

Kom med din holdning, ros, ris eller andet der passer som hånd i handske. Jeg ved du har den på dig :)

Kig hvis du er modig!